It was Ali to whom the Prophet (s) said bring pen and paper

The Shiites often make huge cry about the incident in which the Prophet (s) told the people present in his room to bring pen and paper, so that he can write something after which they would not go astray. The following hadith tells us that it was Ali exactly to whom the Prophet (s) said this.

أمرني النبي صلى الله عليه وسلم أن آتيه بطبق يكتب فيه ما لا تضل أمته من بعده قال : فخشيت أن تفوتني نفسه قال : قلت إني أحفظ وأعي قال : أوصي بالصلاة والزكاة وما ملكت أيمانكم
الراوي: علي بن أبي طالب المحدث: أحمد شاكر – المصدر: مسند أحمد – الصفحة أو الرقم: 2/84
خلاصة حكم المحدث: إسناده حسن

 

حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا بكر بن عيسى الراسبي ثنا عمر بن الفضل عن نعيم بن يزيد عن علي بن أبي طالب رضى الله تعالى عنه قال أمرني النبي صلى الله عليه وسلم أن آتيه بطبق يكتب فيه ما لا تضل أمته من بعده قال فخشيت ان تفوتني نفسه قال قلت انى أحفظ وأعي قال أوصى بالصلاة والزكاة وما ملكت أيمانكم

Naeem bin Yazeed narrates from Ali that Prophet (s) said to him to bring a paper so that I can write (something) for you so that after his death , the ummah doesn’t go astray. He (i.e Ali) said that I feared that the Prophet (s) might pass away in my absense. I said “I will remember it”. So the Prophet (s) said “I advise you regarding prayer, zakat and good behaviour with the slaves”

Adab al Mufrid by Imam Ahmad , 156

Masnad Ahmad, 1/90

Majma ul Zawaid, 3/66

Tabqat al Kubra, 2/243

3 thoughts on “It was Ali to whom the Prophet (s) said bring pen and paper

  1. gift2shias

    Salam alaikum. Chain is weak, as said sheikhana Albani.
    Advice don’t pay much attention to authentication from sheikh Ahmad Shakir alone. He (rahimahullah) was known for lenience.

    Reply
  2. shiacult Post author

    Brother except Naeem bin Yazid, all others are narrators of thiqqah, and there are lots of Sahaba and Tabi’in who are majhool.
    the following website says
    ولما كان نعيم بن يزيد من وسطي التابعين ، فقد رضيه الشيخ أبو الأشبال أحمد شاكر ـ عليه شآبيب الرحمة وسوابغ المغفرة ـ ، وحسَّن حديثه . وذلك لأن من مذهبه : أن حديث المجهول من أهل الطبقات المتقدمة سيما المخضرمين وكبار التابعين وأوساطهم ، متلقى بالقبول ويُحتجّ به ، ما لم يخالف الأصول . وهذا بعينه هو مذهب الحافظ الذهبي القائل في خاتمة (( ديوان الضعفاء )) له : (( وأما المجهولون من الرواة ، فإن كان من كبار التابعين أو أوساطهم ؛ احتمل حديثه وتلقى بحسن الظن ؛ إذا سلم من مخالفة الأصول وركاكة الألفاظ )) . أهـ بنصه.
    وهذا الذي رضيَّاه وعملا به هو المذهب الراجح ، وكان عليه العمل عند المتقدمين ، وقد أطلت بيان الحجة له في كتابي (( الإكليل ببيان احتجاج أكابر الأئمة بروايات المجاهيل ))
    http://majles.alukah.net/showthread.php?t=12986

    Correct me if it is wrong. JazakAllah. I posted it because i thought it is a debatable issue.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s